Dat concludeert onderzoeksbureau Survey Sampling International (SSI). Van de
Britse ondervraagden wist ruim driekwart niet wie de sponsors van het
komende EK zijn. Dit zou echter mede kunnen komen doordat de Engelsen dit
keer niet meedoen.
Duitsers wisten juist vrij goed wie de sponsors van het naderende EK
zijn. Slechts een kwart van de Duitse respondenten kon de namen niet noemen.
De resultaten stroken met die van het onderzoek dat mediabureau Stroom onlangs
naar buiten bracht. Hierin werd gevraagd welke merken de respondenten in
verband brachten met het EK voetbal. Hieruit bleek dat minder dan tien
procent van de Nederlanders Adidas associeert met het sportevenement.
Terwijl Adidas een officiële sponsor is. Opvallend was dat Heineken vrij
hoog scoorde, hoewel niet Heineken maar diens concurrent Carlsberg het
toernooi sponsort.
Dat Nederlanders Heineken in verband brengen met het EK is overigens
niet heel raar. Dit biermerk is namelijk wel een van de sponsors van de
KNVB.
Dat veel supporters de sponsors niet kunnen opnoemen, zegt overigens weinig
over het effect van de reclameborden rond het veld. Slechts één op de vijf
Nederlanders stelt dat die borden geen invloed hebben op zijn koopgedrag, zo
blijkt uit het onderzoek van SSI.
Voor de goede orde, de officiële sponsors van Euro2008 zijn: Adidas,
Canon, Carsberg, Castrol, Coca-Cola, Continental, Kia, Mastercard en
McDonald's.
De sponsors van de KNVB zijn: Adecco, PricewaterhouseCoopers, ING, Nationale
Nederlanden, Nuon, Heineken, Staatsloterij, Nike, Tele2 en Super de Boer en
binnenkort ook Unilever.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl